Står du inför en utmaning på djupt vatten?

Lär dig allt om simning på öppet vatten, av Oskar Nordstrand. Oskar är svensk mästare i Öppet vatten och vi på
FAST är stolta över att sponsra honom. Låt Oskar visa dig tips och teknik som tar dig ända in i mål.

Oskar Nordstrand, Öppet vatten-mästare

Från det att han var tre år har han älskat vatten. Det var på Husarö där familjen har sommarställe, som han ställde upp på sin första långdistanstävling Husarö runt. Sedan dess är han fast i simsporten Open water, eller Öppet vatten.

Intresset för simning förde honom till USA, där han såg möjligheten att inte bara satsa stort på simningen, utan även utbilda sig till pilot och ta en bachelor i science.

Under Oskars fem år i USA, utvecklades simtekniken enormt, vilket har lett till 10-talet SM-guld i kortbana, långbana samt Öppet vatten kombinerat. Utmaningar är något som ligger nära Oskar, och med ett Robinson-äventyr i bagaget söker han nu nästa utmaning i Öppet vatten, som är Vansbrosimmet. Han är även nyfiken på Swimrun och därför ligger tävlingen Ö-till-Ö nära i tankarna.

Vad är Öppet vatten?

Öppet vatten-simning eller Open water swimming, är en simsport som liknar vanlig tävlingssimning, men här tävlar du med naturen som motståndare. Vissa dagar är det lugnt vatten, andra är det höga vågor som utmanar.

När du tävlar i Öppet vatten, tävlar du i hav, insjöar, floder och havsvikar, istället för klassiska simbassänger. Internationella mästerskapsdistanserna hålls på 5, 10 och 25 km, men det är också en delgren i triathlon med distanser upp till 3 860 meter i IronMan.

Banan består av olika bojar som du tar sikte på, och rundar, viktigt är att komma på rätt sida av bojen, annars blir du diskvalificerad.

Det fina med Öppet vatten är att det finns så många fler moment i kontrast till traditionell bassängsimning. Här är det taktik och teknik som avgör. Det är viktigt att träna på detaljer och att ha en plan för sin tävling. Oskar kommer här att bjuda på tips, övningar och teknik som gör din Öppet vatten-utmaning till ett spännande äventyr.

Kom ihåg att simma ihop med någon, och börja på grunt vatten.

Ladda upp med en balanserad och varierad kost

Oskar förespråkar en enkel, varierad och smart kost. Han har heller aldrig gått på diet eller överkonsumerat kosttillskott. För det är just det proteinpulver är – tillskott.

Men för snabb återhämtning rekommenderar han att boosta en smoothie med ½ – 1 skopa WHEY+. För en simmare är det viktigt att äta något som fyller på glukogendepåerna efter tunga pass, till det behöver man kolhydrater och protein, därför rekommenderar han MUSCLE+ för att återställa energireserverna. I övrigt är det en balanserad kost som gäller för Oskar, med proteiner, fett och kolhydrater.

För en simmare är det ofta tidig morgonträning som gäller, och då kan det vara svårt att äta frukost tidigt. För att lösa problemet, blandar Oskar en shake med havremjölk och WHEY+ och dricker kvällen innan, på så vis behåller han är energi till morgonpasset.

Se tips och övningar med Oskar

Navigation – Hur navigerar man rätt och effektivt?

Det är mycket att hålla koll på när man är på öppet vatten. Höga vågor och strömmar ger en extra utmaning och äventyr du kanske inte räknat med.

Oskar ger tips på hur du hittar rätt, och sparar på energin. Och kom ihåg att om du andas rätt, så du kommer rätt. Oskar ger dig tips om vilken teknik du ska ha när det gäller andningen.

Bojrundning – Hur rundar man en boj?

I Öppet vatten är det viktigt att snabbt kunna runda en boj. Samtidigt måste du ha koll på att inga motståndare krossar dig, bokstavligt talat, då det är trångt och du kan skada dig i trängseln. Det handlar om att hamna på rätt sida av bojen och snabbt ta sikte på nästa boj.

Oskar visar dig hur du på bästa sätt rundar en boj, en detalj som kan vara helt avgörande inom Öppet vatten-tävlingar.

Crawltips del 1 – Hur ska man röra armarna?

En viktig del inom Öppet vatten är din simteknik, det gäller att tänka på varje liten detalj, och om varje simtag räknas, varför inte försöka få till den helt perfekt?

Oskar går igenom hur du ska tänka och vad du ska fokusera på genom hela simtaget. Vi börjar med armarna.

Crawltips del 2 – Hur ska kroppen röra sig?

I denna del går Oskar igenom hur kroppen ska röra sig, så att du får till en rotation som utnyttjar vattnets kraft och du tar dig fram snabbare. Oskar går igenom andningen så att du spar på energin och blir så effektiv som möjligt.

Extramaterial ­– Vilken utrustning kan man träna upp sin styrka med?

I Öppet vatten-tävlingar är det inte tillåtet med utrustning såsom paddlar och fenor, men i vissa simtävlingar t ex Swimrun får du använda dessa. Men när du tränar inför Öppet vatten, är dessa hjälpmedel bra att öva upp sin styrka med. Oskar visar hur du använder dem på bästa sätt.